Consumenten denken bewuster na over goud

consumenten denken bewuster over goud

Er wordt weer volop in goud gehandeld, maar toch zit er nog vaak een luchtje aan goud. Het wordt in verband gebracht met kinderarbeid, milieuvervuiling en oorlogen. Nederlands’ grondstoffengezant Dirk-Jan Koch pleit daarom voor een keurmerk voor goud.

Koch houdt zich als gezant volop bezig met grondstoffen en daar is Nederland uniek in. Andere landen hebben namelijk geen grondstoffengezant. ‘In Nederland hebben we de combinatie van hulp en handel. Door die combinatie kunnen we veel innovatieve, nieuwe dingen doen’, vertelt Koch. ‘Ik probeer andere landen te overtuigen om onze benadering daarin te volgen. Ik zou het heel fijn vinden als Duitsland bijvoorbeeld ook mee zou doen’, vervolgt hij.

Verantwoordelijk gebruik van goud

Aan Koch de taak om namens Nederland verandering aan te brengen in de goudindustrie. ‘We willen positieve voorbeelden stimuleren door een alternatief te bieden. Zo proberen we zowel in de wortel als de stok de keten te veranderen’, legt Koch uit. Hij verwacht dat iedereen op den duur bezig zal zijn met bewuste keuzes rondom goud. ‘Vroeger was er ook maar een kleine groep die Max Havelaar-koffie dronk, nu drinkt iedereen koffie met een keurmerk. Er is altijd een kleine groep voorlopers, daarna wordt het langzaam gemeengoed. Ik verwacht dat dit ook in de goudsector gaat gebeuren’, blikt Koch vooruit.

In Nederland ziet Koch steeds meer bewustwording bij consumenten als het gaat om de aanschaf van goud. ‘Steeds meer consumenten vragen zich af waar het goud vandaan komt en meer dan 60 juweliers bieden al fair trade goud aan. We zien dat er een kentering gaande is’, besluit hij.

 

Bron: https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10315454/consumenten-denken-bewuster-na-over-goud



Wilt u óók goud kopen met 10% korting?

Vraag dan nu direct meer informatie aan!


informatie